Το μετρό Θεσσαλονίκης, που όλοι περιμένουμε με ανυπομονησία, τελικά πλησιάζει στη στιγμή που θα το δούμε να λειτουργεί (ή έτσι ελπίζουμε). Όμως, υπάρχει μια ακόμα πιο επική διαδρομή από τις υπόγειες σήραγγες της πόλης: αυτή του λογότυπου του μετρό. Μια ιστορία γεμάτη ανατροπές, καθυστερήσεις και -φυσικά- γέλια.
Ο Δακρύβρεχτος Διαγωνισμός για το Λογότυπο
Ας ξεκινήσουμε από το ξεκίνημα: Υπήρξε μια στιγμή, πριν από πολλά χρόνια (μπορεί να μοιάζει αιώνες), όταν η Ελληνικό Μετρό αποφάσισε ότι, φυσικά, το έργο χρειαζόταν ένα λογότυπο. Όπως θα περίμενε κανείς, ανακοινώθηκε ένας διαγωνισμός για τον σχεδιασμό του. Ναι, ναι, σωστά ακούσατε, ένας δημόσιος διαγωνισμός για ένα… λογότυπο. Κι όμως, το θέμα αυτό κατέληξε να γίνει πιο πολύπλοκο από την κατασκευή των σταθμών.
Φυσικά, δεν θα μπορούσε να υπάρξει μία απλή διαδικασία. Ο πρώτος διαγωνισμός ακυρώθηκε (αφού “ξεχάστηκε” πως χρειάζονταν κανόνες, οπτική ταυτότητα και καλλιτεχνική καθοδήγηση). Ναι, σωστά διαβάσατε, ακυρώθηκε επειδή ξέχασαν τα βασικά στοιχεία! Έτσι, αποφασίστηκε ένας νέος διαγωνισμός για τη δημιουργία “οπτικής ταυτότητας” για το μετρό. Αυτό που μας έλειπε, ακριβώς.
Και οι Προδιαγραφές… Πού Είναι;
Προσφορές, σχεδιαστικά προγράμματα, χρωματικές παλέτες, κανόνες ορθής χρήσης του λογότυπου… όλα αυτά έγιναν μέρος μιας σύμβασης που, θα το πούμε ξεκάθαρα, διαβάστηκε από 5 ανθρώπους στον πλανήτη. Η αναδόχος εταιρεία θα αναλάβει την κατασκευή ενός λογότυπου που θα ενσωματώνεται ομαλά σε επιγραφές, χάρτες, διαφημίσεις, και ίσως ακόμα και σε… χαρτοπετσέτες. Τίποτα δεν θα μείνει αλώβητο από το εμβληματικό αυτό έργο!
Αν όμως πιστεύατε ότι η διαδικασία θα τελείωνε εδώ, γελιέστε. Μετά από πολλές συσκέψεις και μελέτες, αποφασίστηκε πως το λογότυπο δεν θα είναι απλώς ένα απλό σχέδιο. Θα είναι κάτι πιο βαθύ, πιο συμβολικό. Θα έχει χρώματα που θα “ταιριάζουν με την κουλτούρα της πόλης” (ό,τι κι αν σημαίνει αυτό) και μια “διακριτική μοντέρνα αισθητική”.
Και οι Αντιδράσεις Δεν Άργησαν
Ακριβώς όπως με το ίδιο το μετρό, η κοινωνία δεν θα μπορούσε να μην αντιδράσει. Ειδικοί και μη άρχισαν να εκφράζουν τις ανησυχίες τους για το αποτέλεσμα. “Μα είναι δυνατόν να ξοδεύονται τόσα χρήματα για ένα απλό λογότυπο;” ρωτούσαν πολλοί, ενώ άλλοι επισημαίνουν ότι μια πόλη με τόση ιστορία πρέπει να έχει ένα λογότυπο που να την εκπροσωπεί με περηφάνια. Κι έτσι ξεκίνησε ο επόμενος γύρος των αντιδράσεων: μήπως να το φτιάξουμε σε λαϊκή ψήφο; Τι λέτε για ένα διαγωνισμό στα social media; Όλες οι ιδέες είναι καλοδεχούμενες!
Ο Μεγάλος Νικητής (ή Μήπως Όχι;)
Τελικά, όπως σε κάθε μεγάλη ιστορία, κάποιος πρέπει να βγει νικητής. Έτσι κι εδώ, βρέθηκε ο ανάδοχος που θα αναλάβει το μεγαλειώδες έργο της δημιουργίας του logo. Και με ένα κόστος που φτάνει τα 30.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ, μην ξεχνάμε τις λεπτομέρειες!), το μετρό μας θα αποκτήσει επιτέλους τη δική του οπτική ταυτότητα. Βέβαια, η ακριβής ημερομηνία παράδοσης είναι κάπου μεταξύ του “πολύ σύντομα” και του “μόλις το μετρό τεθεί σε λειτουργία” – δηλαδή, όταν ολοκληρωθούν οι δοκιμές συρμών, όταν ολοκληρωθούν οι επεκτάσεις, όταν…».
Αν αναρωτιέστε τι είδους σχέδιο θα είναι τελικά το λογότυπο, είμαστε στην ίδια βάρκα: ακόμα δεν γνωρίζουμε. Αλλά ένα είναι βέβαιο: όποιο και αν είναι το τελικό σχέδιο, θα μπει παντού – από τις πινακίδες στους σταθμούς, μέχρι τα διαφημιστικά υλικά του μετρό και το διαβατήριο που θα χρειαστούμε για να επιβιβαστούμε.
Μια Σοβαρή Υπόθεση (Ή Μήπως Όχι;)
Αν όλη αυτή η διαδικασία σας φαίνεται υπερβολικά σοβαρή για ένα απλό λογότυπο, τότε μάλλον δεν έχετε βιώσει τον πυρετό του branding. Στον κόσμο των σύγχρονων μεταφορών, ένα λογότυπο δεν είναι απλώς ένα σχέδιο. Είναι σύμβολο υπερηφάνειας, ταυτότητας και… επιτέλους ολοκλήρωσης ενός πολυαναμενόμενου έργου. Κι αν χρειάστηκαν 15+ χρόνια για να το φτιάξουμε, τι πειράζει να καθυστερήσει και λίγο το λογότυπο;
Το Τέλος του Δράματος ή Η Αρχή Νέων Καθυστερήσεων;
Τελικά, το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης ίσως να είναι το τελευταίο κομμάτι του παζλ που περιμένουμε πριν επιβιβαστούμε στον πρώτο συρμό. Ίσως αυτό το μικρό, απλό σχέδιο να είναι το πιο σημαντικό σύμβολο της νέας εποχής της πόλης. Ή ίσως να είναι απλώς ένα ακόμα κομμάτι του ατελείωτου παζλ της γραφειοκρατίας που χαρακτήρισε το έργο.
Σε κάθε περίπτωση, Θεσσαλονίκη, το λογότυπό σου είναι προ των πυλών! Καλή τύχη σε όλους μας.

